onsdag 8 december 2010

Tilda ängel har .......




... blivit Lucia !
Nu finns det både
Tilda tomte och Tilda lucia
Det är så roligt att hålla på med dom .
Men jag hinner ju inte med annat .
Ja ja finns nåra dagar kvar
innan julen står för dörren.
Att virka det lilla ljuset
Tilda har i handen , ja fick göra nåra
innan jag fick kläm på det .
Så var där ett par som undra
om den lilla virkade Lucian
Tror jag svarat alla på er blogg.
Jag ska genast sätta mig
försöka göra mönster.
Ha det bäst ..
Och nu går det undan
Snart 3:advent

7 kommentarer:

4U2 sa...

Så fint! Fint som vanligt. Jag försöker mig på en stickad sjal (jag som inget av detta kan experimenterar ändå!). Började högst upp, trodde det var enklast. Nu har 2 hekto garn gått åt och jag är inte klar. kanske blir det en konstig filt?

Anelma handarbetar sa...

Vacker Tilda ängel...
Kram Birgit

Ingmarie sa...

Många som undrat över mönster till den lilla lucian , jag har försökt och de lyder som följer !
Huvud och armar är ju gjort i trikåväv och är efter typ Waldorf dockan.

Det går ju att virka huvud och händer med så klart .

Klänning är virkad i tunt garn tyvärr har jag tappat bort etikett på garnet , men det är dom stora nystan och ganska så tunt garn och med virknål Boye nr 7

Klänningen :

varv 1: lägg upp 13 lm

varv2 till 5 :(första stolpen är ju 3 lm ) virka stolpar i 5 varv

varv:6 virka 3 stolpar 8 lm. 3 stolpar

varv7: 14 stolpar

varv 8 14 st.

varv9. 14 st.

varv 10. 14st.



armar :

virka i varje varv på klänning stolpar i alla varv utom de första och sista

stolpar i4 varv

Sy ihop arm och den lilla sidan

virka runt klänningslivet

1 stolpe hoppa över 2 maskor 1 stolpe .. virka så runt

virka i varje luft maskbåge ..... 2 stolpar 2 luftmaskor 2 stolpar

virka så i 9 varv.

avsluta med 2 stolpar 1 picot(3lm 1 fm i första fm) 2 stolpar



Mössan:Man får mäta på huvud .. jag la upp 21 maskor virka stolpar i fyra varv

virka sen stolpar på de 7 mittersta maskorna

sy ihop mössan

virka ett varv med picotar som avslutning fram på mössan,

band sys fast i mössan och runt livet på klänning !

Phu............. *S*

Hoppas att de funkar , det är första gången jag skriver ett mönster .

Lisbet sa...

Hej igen! Vilken ljuvlig tildaängel. Har inte sett ngn sådan förr. Allt möjligt fint gör du. Nej, jag har inte haft min mailadress på bloggen ännu.

Ha en bra mittiveckan!

Ingmarie sa...

Lucia kronan virkas så här .
Jag skrev ju mössa i förra inlägg , men Lucian hade ju redan flyttat hemifrån
lägg up lm så det räcker runt huvud.
tag ihop till en ring virka sen fm. till man tycker det blir lagom stort .
Ljusen :
Lägg upp 6 lm virka 5 fm

5 fm i uppläggninvarvet
sy med lite gult garn i tippen .

Sy på ljusen i kronan. 5 ljus gjorde jag på den lilla Lucian .
Så .. klart !
Hoppas det är tydligt
Ha det bäs t

Rachel sa...

Ingmarie du er jo bare fantastisk, så otroligt fin den blev. Jag har fått en beställning på 3 kuddar så det är nästa sy projekt här. Har inte pysslat på ett tag för jag har haft så mycket att göra på jobbet att jag inte har orkat. Varm kram till dig pysselvännen!

Linda sa...

Vilka fina Tildor du gör!
Det lilla ljuset blev ju perfekt, väldigt likt ett riktigt.